چگونه بازاریابی محتوا را برای کسب و کار خود انجام دهیم؟

وقتی محتوای آموزنده و مفید را از طریق وبلاگ شخصی یا کسب‌و‌کار خود به اشتراک می‌گذاریم، افراد زیادی آگاه می‌شوند و از خدمات یا محصولات مان استفاده می‌کنند و احتمالا به عنوان مخاطبان دائمی ما به ما متمایل می‌شوند. این همان بازاریابی محتوا است که در ادامه قصد داریم با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم و اصول و انواع آن را بگوییم.
وقتی مطالب را به صورت رایگان به اشتراک می‌گذارید، به کسب‌وکار خود اجازه می‌دهید تا در ذهن خوانندگان به عنوان یک منبع قابل اعتماد تلقی شود. شما اطلاعات و نکات مرتبط با کسب‌وکار خود را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌دهید. پس چرا آن‌ها به شما اعتماد نکنند؟ در این مقاله، درباره مفهوم بازاریابی محتوا صحبت می‌کنیم و نحوه بهره‌برداری از مزایای آن را همراه با چگونه بازاریابی محتوا را برای کسب و کار خود انجام دهید مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بازاریابی محتوا چیست؟

در این نوع بازاریابی، کسب‌وکار یا برند تلاش می‌کند با به اشتراک گذاری مطالب آموزشی، سرگرم‌کننده یا آگاهی‌بخش، به خوانندگان کمک کند. نتیجه این کار می‌تواند در تغییر رفتار مخاطبان و در برخی موارد تصمیم‌گیری برای خرید نشان داده شود. در واقع، در این نوع بازاریابی، ما مردم را به خرید مجبور نمی‌کنیم؛ بلکه آن‌ها را در انتخاب بهترین تصمیم و گاهی اوقات بهترین تصمیم آن‌ها، خرید از ما هست.

فلسفه بازاریابی محتوا

بازدهی سرمایه در بازاریابی محتوا می‌تواند بسیار عالی باشد. این بازگشت سرمایه به شما امکان می‌دهد تا محتوایی تکمیلی برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی ارائه کنید و با تولید محتوای مفید در وبسایت خود، در رتبه‌بندی خوبی در موتورهای جستجو قرار بگیرید و سئوی خود را تقویت کنید. در واقع، بسیاری از شرکت‌ها برای بهبود سئوی خود باید تلاش‌های زیادی را بر تولید مطالب با ارزش و مفید تمرکز کنند.

تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات

تبلیغات و بازاریابی از نظر مفهومی تفاوت‌های قابل توجهی دارند. تبلیغات تنها بخش کوچکی از راهبردهای بازاریابی را شامل می‌شود. وقتی از بازاریابی صحبت می‌کنیم، باید به یک برنامه جامع و چندجانبه که مبتنی بر یک استراتژی است نگاه کنیم. هدف بازاریابی محتوا این نیست که شخص را مجبور به خرید کنید یا محصولتان را بدون توضیحات به او معرفی کنید. در این نوع بازاریابی، تلاش می‌کنید با افزایش دانش مخاطبان یا کاربرانی که وبسایت شما را مطالعه می‌کنند، در ایشان نیاز ایجاد کنید و آن‌ها را به شناخت محصول یا خدمتتان ترغیب کنید. اما تبلیغات به این شکل عمل نمی‌کنند. آن‌ها ناگهانی در راه شما ظاهر می‌شوند و به شما پیشنهاد می‌دهند از محصول A استفاده کنید.

انواع بازاریابی محتوایی

برای اجرای بازاریابی محتوایی، راه‌های مختلفی وجود دارد و انتخاب روش مناسب وابسته به استراتژی و سازمان شما است. در زیر به ۵ روش رایج اشاره می‌کنیم.

شبکه‌های اجتماعی

حضور بیش از ۳/۵ میلیارد نفر در شبکه‌های اجتماعی، استفاده از کانتنت مارکتینگ از طریق این شبکه‌ها را به خوبی توجیه می‌کند. ما داریم پلتفرم‌های مختلفی مانند اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب و تلگرام که می‌توان از آن‌ها برای اجرای این استراتژی بازاریابی استفاده کنیم. این پلتفرم‌ها به ما امکان می‌دهند تا کانتنت‌های متنی، تصویری و ویدیویی تولید کرده و با مخاطبانمان به اشتراک بگذاریم. به عنوان مثال، می‌توانیم به صفحه car.ir مراجعه کنیم که یک موسسه فعال در شبکه‌های اجتماعی است و محتوای کیفی را برای مخاطبان خود ارائه می‌دهد.
استفاده از اینفوگرافیک به عنوان روشی برای بازاریابی محتوا می‌تواند بسیار موثر باشد. این روش به شما امکان می‌دهد که افرادی را که به دنبال اطلاعات جمع و جور هستند (که تعداد آن‌ها در حال افزایش قابل توجهی است) به خود جذب کنید. یکی از بهترین نمونه‌های فارسی در این حوزه، صفحات تکراسا در شبکه‌های اجتماعی است. با مراجعه به هر یک از اکانت‌های آن در شبکه‌های اجتماعی، شما می‌توانید انواع و اقسام اینفوگرافیک‌ها را مشاهده کنید.

بلاگ

قسمت بلاگ هر وبسایتی، یک روش خوب برای نشان دادن حسن نیتتان نسبت به مخاطبان است. ارائه اطلاعاتی که برای مخاطبان ممکن است کمی دسترسی دشواری داشته باشد، بهترین راه برای سازماندهی اعتماد و ایجاد ارتباط نزدیک با آنها است. با بازخورد به سوالات مخاطبان، می‌توانید آنها را به خود نزدیک‌تر کنید.
بلاگ‌های خارجی و ایرانی زیادی وجود دارند که این ارتباطات را با مخاطب ساخته‌اند؛ همچون هاب‌اسپات، نوین و بک‌لینکو. این اعتماد در سطح اعتماد به مطالب بلاگ وجود ندارد، بلکه اسم شما را در ذهن مخاطب به خوبی حفظ می‌کند و باعث می ‌شود هنگام نیاز به محصولات یا خدمات شما، اسمتان را به خاطر بیاورد.

پادکست

با توجه به رواج گسترده پادکست‌ها، کسب‌وکارهای بسیاری امروزه این رسانه را به عنوان یکی از روش‌های بازاریابی محتوایی خود در نظر می‌گیرند. با پادکست، می‌توانید اطلاعات مورد نظرتان را به مخاطبان خود در گوششان منتقل کنید و در لحظات فراغت آن‌ها همراهشان باشید.

ویدیو

بیشترین ویدیوها به دلیل جذابیت بصری و شنیداری که دارند، مخاطب را بهتر از متن یا تصویر هیجان‌زده می‌کنند. به عبارتی دیگر، می‌توان گفت گاهی یک ویدیو به اندازه هزاران تصویر ارزش دارد. برندهایی مانند بنز و BMW در ساخت ویدیوها عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند.

اصول بازاریابی محتوایی

یکی از سه دلیلی که باعث دنبال کردن برندها توسط مردم در شبکه‌های اجتماعی می‌شود، وجود کانتنت جذاب است. از این رو، اهمیت و ضرورت تولید محتوای باکیفیت هرگز نباید نادیده گرفته شود. برای تولید کانتنت باکیفیت، باید به اصول مهمی توجه کرد که در زیر به آنها اشاره می‌شود.

۱. مزیت ایجاد کنید

محتوای شما باید ارزش واقعی داشته باشد و می‌تواند شامل اطلاعات مفید، مطالب آموزشی کاربردی یا حتی سرگرمی باشد. کانتنت شما باید از نکاتی برخوردار باشد که توجه خواننده را جلب کند و در نهایت به کسب‌وکارتان کمک کند. مقالات آموزشی کاربردی، به ویژه آنهایی که با عنوان “چطور” آغاز می‌شوند، می‌توانند در جلب مشتریان و افزایش فروش به شما کمک کنند.

۲. سرعت عمل داشته باشید

سرعت، یک نیروی قوی است که مردم را به اقدام و واکنش ترغیب می‌کند. باید با محتوای خود، حس سرعت عمل را در افراد ایجاد کنید. تمام تلاش خود را بکنید تا مطلب شما مخاطب را به اقدام و واکنش ترغیب کند. سعی کنید اطلاعات مناسب و به‌روزی را جمع‌آوری کنید که در عین حال حساس به زمان باشند و ارزش بالایی را نیز داشته باشند. بنابراین، اگر فرصتی با محدودیت زمانی دارید، سریع‌ترین وقت ممکن آن را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

۳. برای محتوای خود منبع ذکر کنید

حقیقت این است که مردم علاقه‌مند به حقایق هستند. اگرچه شما ممکن است مطالب زیادی از خود داشته باشید، اما بهتر است برای ادعاهای خود منابعی را نیز ذکر کنید. استفاده از داده‌های مختلف به عنوان منابع محتوا، راهی مؤثر و آسان برای افزایش اعتبار و قدرت مطالب شما است. این منابع می‌توانند شامل آمار و ارقام یا نمودارها باشند.

۴. کنجکاوی مخاطب را ارضا کنید

مخاطبان شما به دنبال اطلاعاتی هستند که زندگی آنها را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر کند و راه‌حل‌هایی برای مشکلاتشان فراهم کند. از این کنجکاوی استفاده کنید و عناوینی را انتخاب کنید که مردم به‌سادگی از آنها عبور نکنند. این به معنای واقعیتی است که از خارج به مسائل نگاه کنید.

۵. احساسات را برانگیزید

بدون اینکه تمام محتوای خود را به احساسات و عواطف اختصاص دهید، باید بدانید که اطلاعاتی که احساسات را به میان می‌آورند، می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند. در زمانی که صحبت از فرایند خرید است، احساس، انگیزه اصلی است. با این حال، مهم است که از احساسات به گونه‌ای استفاده کنید که مردم حس نکنند عواطف آنها به سوءاستفاده گرفته شده است. بنابراین، تلاش کنید با استفاده از قلم، دوربین یا هنر، احساسات را برانگیزانید و در عین حال با رویکرد منطقی و خردگرایانه، اعتبار و اعتماد را برای خود جلب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود
ثبت نام
این فیلد ضروری است .
این فیلد ضروری است .
این فیلد ضروری است .